14. januar 2006

Er journalistene våre penere enn oss?


En TV-kanal ansatte nylig enda et smellvakkert nyhetsanker. I den sammenhengen viste kanalen frem hennes audition for stillingen. Hun stokket ordene, fikk jernteppe og gjorde seg helt bort. Kjære leser, jeg er ikke sikker på at du hadde greid å gjøre en like dårlig audition om du så hadde gått inn for det.

Men jobben fikk hun, og den mannlige redaksjonssjefen forklarte oss hvorfor: "Hun snakket til kameraet som om det var et menneske, og det er det veldig få som klarer."
*ATSJOOOOO* Beklager, jeg er allergisk mot bullshit. Hvorfor kan ikke duden si rett ut at "hun fikk jobben fordi hun var den fineste dama som søkte"?


De kvinnelige TV-journalistene ser generelt ut som modeller, det gjør sikkert mennene også. Og at utseende er et kriterie for å få jobb i TV kan man forstå. Men jeg synes også de kvinnelige avis- og radiojournalistene er mistenkelig mye penere enn snittet. Jeg har ikke sett alle, så døm selv. Veldig mange unge vil bli journalist, opptakskravene til journalistlinjene er skyhøye. De gamle gutta som ansetter journalister kan velge og vrake. Mitt inntrykk er at de benytter sjansen til å pynte opp litt i redaksjonen.


Jeg har kjent en del jenter som har prøvd å bli journalister, og en del som har klart det. Jenter med godt over 5 i snitt fra videregående har ikke slått igjennom, de som har lyktes er pene jenter. Nå skal man ikke gå i den fella å automatisk anta at folk er kålhoder fordi de ser bra ut. Men jeg husker at en av de som senere ble journalist var på kinodate med kompisen min. De så "Young Einstein". Etter filmen var ferdig spurte hun ham "Du, han der Einstein, er det noen spesiell det?".
Derfra gikk det straka vegen til Akersgata...

Redaktøren som er avbildet her er 21 år, hun droppet ut av videregående og har ikke artium. Hun kan godt være talentfull, men ærlig talt, å lande en redaktørjobb som 21-åring, med de papirene, må da være norgesrekord i godt jobbintervju?


Hvis utseende er en vesentlig faktor for å bli journalist (og igjen, jeg har for lite data til å være bastant), rammer det naturligvis de bedre kvalifiserte som forbigås. Det rammer oss brukere, som får dårligere media. Dessuten, det ville være forståelig om de pene journalistene er mer enn gjennomsnittlig opptatt av det ytre. Risikerer vi ikke da at medias fokus kan bli for overfladisk?

Ingen kommentarer: