6. april 2007

Kongetrikset i sudoku

Jeg leste sudokuboken som er mest lest i norge, av en mcBride, og fant ikke dette trikset. La oss ta utgangspunkt i dette beistet av en sudoku:

Dette er sudoku for viderekomne. Hvis du ikke har lært de enklere metodene, hvis du f.eks. ikke skjønner hvorfor det skal stå et ett-tall i rute A5, har du ikke utbytte av denne teksten.

Dette trikset kan være nyttig tidlig i spillet. Etter du har kjørt de enkleste metodene, begynner du å lete etter tre tall på rad inni en boks, heretter kalt trippel. Det grønne området er eksempel på hva jeg mener med trippel, det gule området er eksempel på hva jeg mener med boks. Vi finner tre tall på rad ett sted, det grønne området:

Vi må deretter se på trippelens nabolag. Med nabolag mener jeg de tre boksene innenfor den røde streken. Nabolaget skal inneholde trippelens boks og de to boksene som ligger i samme retning (loddrett eller vannrett) som trippelen. Altså, hvis den grønne streken hadde ligget, ville nabolaget ligget.

I nabolaget vil det alltid være fire tre-ruters rekker som hverken ligger i trippelens boks eller i samme linje som trippelen. Dette er de blå områdene.

I de blå områdene skal du lete etter tall som ikke fins i trippelens boks. I tripplenes boks finner du 3,7,2, de andre rutene er blanke. I de blå feltene finner du 2,4,9,6. Totallet strykes siden det er i trippelens boks, altså er 4, 9 og 6 tall vi kan bruke. Sjelden å finne så mange brukbare tall per trippel, vi hadde flaks her.

Nå tar vi utgangspunkt i 9'eren, markert som det blå tallet i figuren under. Fordi nieren ikke kan stå på det grønne feltet, det er fullt, må det stå en nier på det gule feltet. Da vet vi at det må stå en nier på det røde feltet, og at det derfor ikke kan stå en på det lilla.


Av og til er det nok info til å plassere ut en nier, og i så fall trenger du ikke tenke mer på saken. Men her går det ikke, og da bør du ta tak i de to lilla feltene og merke av at det ikke skal stå niere der, hvordan du nå enn gjør det. Jeg bruker å notere de tallene som kan stå i ruta med liten skrift.

På samme måte som du fant at det ikke kan stå niere på de lilla feltene, som for forvirringens skyld har blitt røde i figuren under, finner du ut at det ikke kan stå seksere på de grønne, og ikke firere på de gule. (Snakker fortsatt om figuren under.) Nyttig info til glede senere i leken.


Det var den enkle delen. Nå kommer den avanserte. Når det er lite tripler kan vi lage oss tripler. I det grønne området på neste figur har du to tall på rad.

Ta utgangspunkt i tallet som mangler, og let i linja som går gjennom tallet, det vil si den røde linja. Du leter igjen etter tall som ikke fins i boksen til trippelen, altså tall som ikke er 4, 6, 5 eller 7. Du finner 8. Så sjekker du ut nabolaget og finner de fire tre-ruters rekkene som ikke har noe til felles med trippelen din. De danner det blå området. Her finner du bare en 8'er, og bare en betyr at du får ekstra informasjon. Du vet nemlig nå at 8'eren ikke kan stå i det grønne området, altså må det stå en 8'er i hvert av de gule områdene. Igjen kunne du vært heldig og fått plassert ut en åtter, men denne sudokuen er et beist, og du må nøye deg med å markere at det ikke fins åttere i det røde området:


Hardcoreversjonen er å lage tripler der det bare fins ett tall. Da må du lete etter tall som fins i begge linjene som går gjennom de tomme rutene, men som ikke fins i trippelens boks. Og som fins i nabolaget. Dette skjer så sjeldent at det er nesten ikke verdt bryet å tenke på.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Men dette er vel noe alle vet...?

God påske!

Esquil sa...

det trodde kanskje jeg også, helt til jeg altså kom over den nevnte boka.

takk samme :)

Anonym sa...

Neste avsnitt i boken kan kanskje presenteres vha Viktor V? Lenge siden jeg har hørt noe til han.

Føler at en min lett arrogante holdning til sudoku kommer av at jeg kun utsetter meg for kultur-adressa sine barne-utgaver (sammen med min 5-årige datter). A walk in the park...

Esquil sa...

syns iblant kulturadressas er verre enn den dagens næringsliv kaller "hjerterå". hvis du med barneutgave tenker på den nederste. (vet ikke om du slo av arrogansen eller ikke :)

Anonym sa...

Ved nærmere ettertanke tror jeg du må slå opp i sports-adressa for å finne sudokuen jeg snakker om: Barne- og ungdomssidene Sainntja.

Flere som har misforstått om arrogansen er slått på eller av, må nok bli flinkere til å nyansere både innhold og ironi...

Esquil sa...

ah. hun som redigerer sainntja-sidene ligger jo i linkelista mi.

jeg syns du kommuniserer bra jeg. du er en behagelig mann å ha med å gjøre.

Anonym sa...

Du skrev: "hvis du f.eks. ikke skjønner hvorfor det skal stå et ett-tall i rute A5, har du ikke utbytte av denne teksten."
Nå har jeg lest hele teksten og sett på alle eksemplene, og vil bare bekrefte at ditt utsagn medfører riktighet. ;)

Esquil sa...

hehe

det er en kommentar som beviser selvtillit.

men skal nok ikke plage deg med mer suck-a-doo (sudoku) på en stund.

Esquil sa...

forresten. Det kan ikke stå enere på C5, fordi det står en på C8. det er verboten å stå på linje med en annen ener. da blir det gasskammer eller det som verre er.

Kan ikke stå på B4 eller B5 pga. ener på B3, kan ikke stå på A6 pga. ener på G6, og siden det skal stå en ener inni boksen må den stå på A5. I følge eliminasjonsmetoden.

nå merker jeg at jeg er lei av å nerde. derfor ble jeg heller aldri noe stort. geek week er over.

Tonita sa...

Prøver meg bare på laveste vanskelighetsgrad i sudoku, og gir opp om jeg ikke får det til med en gang, - omtrent som når Mihoe prøver seg på skihopping. Selv har jeg en tredjepremie i skihopping fra 5 klasse i folkeskolen, - tror vi var tre jenter med - og det var egen premieutdeling for jentene...

Anonym sa...

Men har du skjønt denne x-wing-metoden? Jeg løser de fleste sudoku med de vanligste løsningsmetodene, men forstod aldri helt logikken i den. Kanskje du kan forklare den også?

Esquil sa...

Jeg er helt selvlært, så jeg har ikke noe forhold til terminologi. men nå har jeg sjekket hva du mener.

ikke lett å forklare uten sudokubrett, men se for deg at tallene under er omgitt av andre tall og ruter i et brett. hvis du har en konstellasjon som ser fx sånn ut (aktuelle kandidattall):

47 47


34 34

og det i de vannrette radene (evt. loddrette, vannrette er bare et eksempel) er slik at 4-eren bare kan stå på to plasser, så kan du stryke alle andre firere i de tilhørende loddrette kolonnene og rutene. fordi (samme skjema med bokstaver):

a b

c d

det fins bare to muligheter, firere på a og d eller på c og b. i begge tilfeller er firerne "brukt opp" og kan strykes fra alle andre plasser i de tilhørende linjene og rutene.

jeg tror jeg har brukt dette bare en gang. som deg pleier det å løse seg med de andre triksene.

娛樂城送體驗金 sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...

Kan noen oppklare denne setningen:
"Altså, hvis den grønne streken hadde ligget, ville nabolaget ligget" ??