16. april 2007

Konkurransen avgjort

Regjerende dogmemester Iversen tok en tidlig ledelse med 42. Men da Truls leverte 45,012 og faktisk hadde løst den umulige geografiopppgaven tenkte jeg vi hadde vinneren. Truls hadde imidlertid gjort som mattelandslaget og oversett to løsninger på talloppgaven. Den klarte Sonja, i denne bloggen er det gutta som har kontroll på kulturen og damene som ruler tallene. Sonja klokket inn til 49,8 og la seg rett bak Truls. Begge bommet med ca. 2 i hver sin retning. Det ga en åpning som Monica benyttet da hun svarte 48. Hun ledet hele siste dag til det var under to timer igjen. Da kuppet beach hele showet med sin tolkning på 47,012.

Riktig svar er 47,007. Gratulerer til beach! Og til Røverdatter med ny DVD-spiller.

Fasiten er sakset fra Truls og Sonjas besvarelser:
Bridges
Heart
Smokie
Eminem
Ibsen
Loe
Kopps
Brest
x=1, y=1, z=2
x=2, y=2, z=2
x=2, y=2, z=3
x=4, y=2, z=3
x=4, y=2, z=4
Kanskje helt nede i 7000 kr.

Her står det en lekende elegant overgang som gjør at du ikke skjønner at Darth Oter ikke har noe med saken å gjøre.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Det kaller jeg grisegod interpolering. Følger det med noen tittel i preiepotten slik som quizmaster e.l. som vi ikke trenger sende til Røvis?

Esquil sa...

ja du sjokkerte. hm.

Quiz-Subgud av 1.orden med krans av gullhår?

(nysgjerrig på hvilke du klarte)

Anonym sa...

Woohoo! Jeg er ganske fornøyd med å stikke av med premien i en konkurranse jeg ikke har deltatt i en gang.
Beach: Gratulerer med seieren og takk og takk! :-D
Og Esquil; resten får vi kanskje ta på kammerset? ;)

Esquil sa...

Den kommentaren må du ha skrevet samtidig som jeg skrev mail til deg. sånt er telepati.

Anonym sa...

Synd å ha oversett to løsninger i matteoppgaven, men jeg hadde jo uansett ikke slått beach. Så Quiz-subguden er en verdig vinner.

Må lære meg å ikke være så rask med å avgi svar.... :)

Anonym sa...

Ja, det må være et "tegn"...*lager spøkelseslyder* hi hi!

Esquil sa...

insinuerer du henging, truls? :)

syns det var et nesten skremmende høyt nivå. jeg lagde jo quizen så vanskelig som jeg bare klarte. særlig brest trodde jeg ingen skulle ta.

RD: kan bare to spøkelseslyder, uhu og et tettsted i telemark .. hva var det nå det het igjen .. BØ!

hm. den funker bare muntlig ser jeg nå.

Anonym sa...

Jeg fant alle løsningene for matteoppgaven, det var for så vidt lett å løse for y = 1 og y=2, men hvordan går beviset for at det ikke finnes noen løsninger for y>=3?

Anonym sa...

Ja, det var uhu jeg tenkte på egentlig. Eller mer sånn "uuu-uuu", men den gjør seg også bedre muntlig. (Det er det jeg sier; det er vanskelig uten lyd.)

Anonym sa...

Esquil: Nei, jeg bare mener at jeg burde sett over matteoppgaven et par ganger før jeg avga svar...

Anonym sa...

anonym:

Kanskje en omvei, men dette kan være en måte:

Siden du vet at alle tallene skal være positive, blir også alle leddene i likningen positive.

Fra:
(1) x^y + y^z = xyz

kan du da sette opp:

(2) x^y < xyz

og

(3) y^z < xyz

For y = 3 blir dette

(2) x^3 < 3xz
(3) 3^z < 3xz

Videreforedlet:
(stryk x)
(2) x^2 < 3z

(kvadrer)
(3) 3^(2z) < 3*3*(x^2)(z^2)

...som kombinert gir:
(4) 3^(2z) < 3*3*3*(z^3) (putt inn for x^2)

Denne ulikheten er bare tilfredsstilt dersom z = 1 eller z = 2.

Kan du bevise at likningene:

(5) x^3 + 3 = 3x
og
(6) x^3 + 9 = 6x

ikke har noen heltallige løsninger, så har du også (ihvertfall utformelt) bevist at den opprinnelige likningen ikke har noen løsning for y = 3.

Esquil sa...

imponerende, truls. beviset var det jeg manglet på oppgaven i sin tid, og det trakk de meg 6 av 10 poeng for. det er jeg sur for ennå.

nå tror jeg du skremte vekk de andre kommentatorene...

Anonym sa...

Dette er åpenbart kjøpt og betalt.

Esquil sa...

hehe
hva var det du sa da jeg beskyldte deg og kristin for å mixe roller? "jeg setter pris på konspirasjonsteorien?" jo, jeg tror jeg går for det svaret.