4. september 2007

Navnekonkurransen

I Trondheim fins et idrettslag som heter NTNUI. Det er Norges største, 10500 medlemmer går rundt i draktene med NTNUI på, henger opp faner og bannere med NTNUI på, deler ut brosjyrer med NTNUI på.

I skyggen av alt NTNUI-gnålet lusker en bitter mann, han ser på de lykkelige ansiktene som bærer NTNUI-navnet på klærne sine, som om de ikke har en tanke i verden til overs for hvorfor navnet ble slik og hvordan det kunne vært istedet, hvis navnevalget hadde endt med et annet utfall.

Da navnet skulle velges stod det klart som en sol for ham hva det nye navnet måtte være. Ideen traff ham som et lynnedslag, tjue meter fra hovedinngangen på NTNU Dragvoll. Det fantes bare én mulighet. Alle måtte da skjønne det.

Han tok kontakt med komiteen og meldte på navneforslaget (klikk på forslaget for å se teksten bedre):


Forslaget fenget umiddelbart. Alle som uttalte seg likte det. Men konkurransen var hard, det var noenogtjue konkurrenter. En valgkampstrategi måtte til. Han satset på en skitten valgkamp med dissing av de andres forslag, for eksempel ved å konsekvent omtale en av favorittene, INTNU, som "inte nu".



Langsomt blåste vindene i rett retning. Menneskene i kantinene på NTNU begynte å trene seg på å forme munnen i firkant. Langtrukne, rautende lyder hørtes over alt. I Klubbavisa ble TOFKAN-navnet trukket frem som en av de to best likte. Stemningen tydet på brakseier i valget.


Men rett før valget bestemte idrettens grå eminenser for å ta affære. En jury av noen få mennesker gikk sammen, og TOFKAN-navnet ble utelatt fra listen over navn man kunne stemme på. Før han rakk å protestere var valget kuppet og avgjort. Det nye navnet ble den håpløse bokstavreglen NTNUI.

Han rusler ned fra Gløshaugen, forbi ham jogger en mann i idrettslagets drakt, NTNUI-logoen blafrer svett og ekkel som en hån foran øynene på den bitre mannen. Han sparker småstein, subber hjem og trekker seg som en snegl inn i sitt mørke, bistre indre.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Regner med du har fått med deg at NTNUI prøver å vedta en ny logo nå? utarbeidet av eksternt firma for 100.000kr, og i all hemmelighet. Faktisk har de benyttet den nye logoen (som er helt uten grønnfarge!) i Klubbavisa allerede før den er vedtatt.
Råd fra Esquil mottas med takk..

Anonym sa...

PS: Hvorfor er Viktor Vektor fjernet fra dagens kompendier på NTNU? Det var jo et viktig element som dagens førsteklassinger ser ut til å gå glipp av. Hva skal det nå bli av dem?

Esquil sa...

betale 100.000 for logo i en klubb med så mye kreativ hjernekraft? høres ut som de grå eminensene lever i beste velgående.

er viktor vektor ute? dette kommer som et sjokk på meg. det går mot bråk innad i kompendiumkomiteen.

Anonym sa...

ja møtte en førsteklassing som hadde kjøpt kompendiet i matte1, og jeg spurte ham hva han syntes om viktor. men han fant ikke viktor i kompendiet og det klarte ikke jeg heller. han får låne mine gamle kompendier istedet.

det nye logoforslaget ser ut som en blanding av nike og adidas. altså nike-swoosh tre ganger; en svart i midten og gule over og under. grønnfargen mangler - jeg synes ihvertfall de kunne sørget for at bakgrunnen alltid er grønn. forundrer meg ikke om de prøver å fase ut grønnfargen fra både logo og drakt..

Örn sa...

Jeg synes vi má kuppe dette tilbake. Ditt forslag var og er uten tvil det beste. Tenk sá mye morsomt supporterutstyr man kunne lansere. -Sánn hársprey trompeter med firkantet lur og gummi tunge inni. For ikke á glemme clip-on slips med firkantet knute hvor tungen henger ut.

Synes du bör ta affere her. Facebook-grupper og deltagelse i tullebát konkurranse, borger tog og annet PR arbeid burde bidra her.

Anonym sa...

Merker at jeg og føler voldsom bitterhet for at navneforslaget ditt ikke gikk gjenom. Det hadde vært stor humor. Å se Karen Marie Ellefsen uttale navnet i Sportsrevyen under en reportasje om feks Tiomila hadde vært ubetalelig.

Ellers venter jeg spent på at Blodføre skal dumpe ned i postkassa etter å ha lagt inn en bestilling på nett. Gleder meg til å frese gjennom den!

Betty Boom sa...

Anja har en hilsen til deg på posten sin :)

Betty

Tonita sa...

Flerstemt kor (fra NTNU) synger:
Det er så trist så trist, - i morgen blir vi spist,
det er så trist så trist.

Ja, det er virkelig mye trist og leit her i verden.

Zava sa...

Vel, at du har har latt deg inspirere av Prince aka The Symbol gleder meg veldig sånt musikalsk sett :D Synes også forslaget ditt er strålende. At noen har valgt å legge 100` på utvikling av ny logo høres ekstremt merkelig ut. Må være mer som ligger i den pakka? Visst er reklamebransjen flink til å ta seg betalt, men den konsulenten som har klart å dra inn en sånn pengesum for en logo fortjener en eller annen medalje - det er klin umulig.

Anonym sa...

PS: Beløpet (100k) fikk jeg høre via noen som hadde hørt det et eller annet sted, så det er forhåpentligvis bare et rykte. Det blir spennende å høre om logoen blir vedtatt (eller nedstemt?) på generalforsamlingen 18. september. Hvis "de grønnkledde" klarer å vedta en logo uten grønt er det en skandale..

Lilly Craft sa...

Jeg ville bare droppe innom å ønke deg lykke til med boka di, jeg.

Jeg klarer ikke å holde helt følge med deg alltid, for det er så mange rare tall og statistikker som jeg ikke sjønner bæret av. Skulle ønske jeg hadde halvparten av din tallforståelse!

Eller så savner jeg desperat Hertugen! Det er jo drømmemannen min det. Tror vi hadde passet perfekt sammen! :D

Anonym sa...

Det er akkurat som om jeg husker dette her. Ellers likte jeg forslag nummer tre ganske godt også.

Anonym sa...

Esquil - her er det nye logoforslaget i NTNUI (sist i dokumentet):
http://www.ntnui.no/pages/documents/doc_db/29.pdf

Esquil sa...

jeg syns faktisk den var kul jeg! plassert på et grønt plagg så har man jo med det man trenger. jeg tror gult og svart har lengst tradisjoner i ntnui, de gamle hu&hei-medaljene til fattern fra syttitallet har gulsvart bånd.

takk for kommentarer alle sammen :) beklager at jeg var litt sløv til å svare en periode.

Esquil sa...

forresten, anders, jeg sjekket med kompendiumkomiteen. viktor vektor fins fortsatt, men er plassert i matte 2.