16. oktober 2007

Taiwan-Tine: - Dagbokbloggen er ut


Intervju med fjorårets vinner av Den Gyldne Q.
I Dagbladets avstemning Gullbloggen i 2005 vant Vampus foran Drusilla og Bjørn Stærk. Også Hjorthen og Kristin ble klassevinnere. Disse utgjorde favorittsjiktet før Den Gyldne Q i fjor. Men under nominasjonene viste det seg at Tine fikk flest nominasjoner (foran Iskwew). Hun fulgte opp med en overlegen seier i damenes finale (foran Dyveke), og tok til slutt hjem superfinalen (foran LordX og Mihoe). Rent bord, overraskende selv for henne.

- Hvordan var det å vinne i fjor?
- Det var utrolig kult, for jeg hadde ikke regnet med det. Skryt er jo gøy, og ihvertfall så til de grader. Samtidig så er det jo ingen her i Taiwan som leser bloggen min, eller i det hele tatt vet om den, så jeg hadde noen som kunne holde meg med begge bena på jorden.

Tine mente etter avstemningen at hun vant fordi hun er søt. En teori som insinuerer at LordX er den nest søteste bloggeren i kongeriket.
- Tror du fortsatt at du vant på grunn av utseendet?
- Hahahah, selvfølgelig. Jeg må jo ha noe å falle tilbake på når folk blir lei av bloggen.
- Hvem tror du vinner i år?
- Gosh. Aner ikke. Selv har jeg virkelig ikke vært i omløp de siste to månedene, og det er jo ingen hemmelighet at det hjelper å være aktiv rett før nominasjonsperioden.
- Har du noen tanker om den norske bloggsfærens utvikling?
- Ja. Jeg tror at den verste blogghypen nå er i ferd med å dabbe av. Folk er lei av å fortelle at "åååå, det var så j*vlig fett i helgen og vi dro ut dit og møtte han og så dro vi hjem" fordi de har endelig innsett at alle andre har gjort det også.
- Men det fins jo en del andre ting å skrive om i bloggen enn helgen sin. Er det dagbokbloggingen du mener er ut?
- Ja, egentlig. Selv om det nok blir noen av dem også. Blogging er nok i ferd med å gå over til å bli en meningsytringsportal, eller for folk som har lyst til å fortelle de som man ikke ser så ofte om hvordan det går, dele noveller osv, eller for å finne venner.
- Så ditt råd til ferske bloggere er å skrive om meninger og ikke festen i helga?
- For all del, om man skulle føle det er nødvendig for andre å vite at man gikk tur med hunden og at man kjøpte kvikk lunsj på veien og så dro hjem igjen, so be my guest, men noe sier meg at de menneskene kanskje ikke ville vært så interessert heller.
Mitt råd til ferske bloggere er å skrive om ting som faktisk opptar dem. Om de ikke gjør det skinner det ofte godt igjennom. Jeg mener at veldig mange ble dratt med på blogging bare fordi de andre gjorde det og fordi det var kult å gjøre akkurat da.

Tine er ellers kjent for noen som Åshild, eller Asshild, i fake-bloggen ByBeBo, som hun skrev sammen med Kristin Storrusten (Gunn Samantha).
- Savner du ByBeBo?
- Veldig. Jeg falt helt for personen jeg skulle være. Det var et utrolig kick å kunne lage en blogg som så mange ble interessert i, selv om man egentlig ikke gjorde stort for det. Kristin og jeg er ganske forskjellige, men vi fant en måte å slå det sammen på til noe som ble veldig bra, om jeg skal si det selv.
- Er dere forskjellige?
- Jeg og Kristin? Veldig.
- Det ser ikke sånn ut på nett.
- Jeg tror nok at jeg er blitt ganske stemplet i vennegjengen hennes, og det er forøvrig greit nok, for det er ikke negativt. Det er bare litt morsomt.
- Stemplet som?
- Blond, veldig tja... berteaktig. Jeg har kanskje på meg to kilo sminke, Kristin sminker seg så vidt om hun skal ut.
- OK. Du prøver å si at du er en bimbo, og det er ikke Kristins gjeng?
- Nei, de har en sånn "vi er nerder"-greie og det er ikke akkurat sånn med de vennene jeg har i Norge. Ikke det at vi er DRITKULE men det er en kulturkræsj jeg tror nok hun ville sagt seg enig i. For eksempel, vi møttes i sommer, og jeg skulle fortelle om noen converse som jeg ikke hadde likt, men før jeg kom så langt lurte min venn Ole (Kristins venn, red anm.) på hva conversesko var for noe.
- Og det er sosialt harakiri?
- Jess.

- Du har blogget en stund. Blir du aldri lei?
- Nei. Plutselig skjer det noe, eller så kommer en tanke inn i hodet som man bare føler er så bra at den må ut. Og noen ganger kan det jo diskuteres om den burde det, mens andre ganger, så får jeg medhold i at det var lov å humre da den slo meg. Det er dessuten veldig motiverende å blogge når man får positiv respons tilbake. Men alle har jo sine downperioder, mine er som regel om sommeren, for da er jeg hjemme i Norge, og da skjer det lite i forhold til Taiwantemaet i bloggen min.
- Så bloggen er avhengig av at du er i Taiwan?
- Nei, men den er nok avhengig av at det skjer noe rundt meg, og lets face it, selv om Hydroen på Høvik faktisk er norges nest mest besøkte Hydrostasjon, så er det faktisk ikke verdens navle, tro det eller ei. Dagene har en tendens til å bli noe ensidige når jeg er hjemme. Jeg har jo bodd i Taiwan en stund, og med en så kraftig Oslodysleksi som jeg har, så blir det brukt betydelig mye mindre tid i Taichung på å gå seg vill enn det gjøres hjemme.
- Og nå er du i Taiwan frem til ...?
- 11 januar. Så begynner jeg på Blindern 14. Årets juleferie er to dager lang, og da sitter jeg på et fly.

----

Torsdag starter Den Gyldne Q 2007. Det er drøyt hundre nominerte til nå. Kåringen blir avgjort på en eneste avstemning, etter modell fra Melodi Grand Prix. Så hvis du vil stemme må du helst rangere de ti beste. Theze are ze votez from the Iversen jury, og så videre. Det blir gøy.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Det blir bra, ja :)

Kristin Storrusten sa...

Haha, jeg lo så jeg gråt. Tine, du er helten min!

Kristin Storrusten sa...

Vent, høres ikke "Kristins venn" ut som noe min farmor ville sagt om min kavaler? Jeg vil bare få ryddet disse mistankene av bordet, i tilfelle det er mange single ungkarer som leser denne bloggen og tenker hmmmm....

Esquil sa...

yeah, og siden når ble jeg farmoren din? :)

dessuten kommenterte du senest i dag oles ett år gamle innlegg med en tårevåt utgreiing om hvor mye du savner ham, så noe er det nok der.

Esquil sa...

tror jeg og, emilie, takk for tiltroen.

og enig kristin, tine funker bra som intervjuobjekt. hun er god på dialog.

Minneapolise sa...

Du er tilbake! Mørk og mystisk...

Jeg gleder meg til mitt intervju :D

Tine sa...

Esquil... Dette var veldig kult. Du er bra. Kristin, du er også bra.

Men bare så det er sagt, Ole er min venn også. Han spør faktisk som om han bryr seg om menneskene i historiene jeg forteller. Det er veldig godt gjort.

Tine sa...

Og Kristin, du gjør meg flau.

Iversen sa...

Iversen-juryen vurderer å være skikkelig drittsekk i år, blant annet deles det ut tynt med stemmer til naboland og vesten generelt.

Esquil sa...

Du tenker å gå for østeuropeiske blogger? jeje, ikke dumt det. Selv har jeg sansen for denne slovakiske bloggen, siden damen er så åpen om hva hun vil ha ut av livet.

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Tonita sa...

Ble dette utrolig infantilt, eller er det jeg som er på trynet?
Den østeuroeiske damens blogg fra 2005 hadde overskriften KUK - ja, og hva så? Ikke det at jeg har en anelse om hva det betyr på hennes språk, men du er i alle fall på jordet - og it sucks!
Litt mer språklig åpen må man være Esquil!

Esquil sa...

nei, det er korrekt, det var kjempebarnslig. omtrent så infantilt som harald eia hever statslønn for å være på NRK. vi er ikke på topp hele tiden noen av oss, men vondt ment var det ikke, og jeg er litt overrasket over styrken i kommentaren din.

Kristin Storrusten sa...

Jeg lo av den bloggen, innrømmer gjerne det. Men for min del synes jeg det er helt okå om Ivers stemmer på sine naboland...