10. oktober 2007

Esquils dametekke

Jeg tok meg bryet med å summere opp antall kommentarer til innleggene mine så langt, og telte så hvor mange kvinner og hvor mange menn som har gitt kommentar til hvert enkelt innlegg.

Her teller jeg bare unike brukere. Dvs. gir det bare ett poeng selv om samme person har flere kommentarer i samme tråd. De anonyme innleggene jeg ikke har lykkes med å kjønnsbestemme, har jeg holdt utenfor.

Resultatene er påfallende (i datorekkefølge):

"Ikke fullt så..." 14 damer, 2 menn
"Et døgn i blo..." 11 damer, 0 menn
"Distré.........." 10 damer, 2 menn
"Jobbsøknad......." 6 damer, 0 menn
"Den store hje..." 13 damer, 2 menn
"Kred, ukred o...." 9 damer, 4 menn
"Om prosjektle...." 3 damer, 5 menn

Hvordan kan så dette tolkes?

  1. Det er åpenbart at Esquil har en solid tilhengerskare av det attraktive kjønn, og at disse dominerte leserskaren i tiden frem til jeg tok over som vikar.
  2. Antall damer som svarer på innleggene er sterkt avtagende etterhvert som det går lenger tid siden Esquil skrev innlegg i bloggen.
  3. Kjønnsfordelingen normaliserer seg etterhvert som det går lenger tid siden Esquil skrev innlegg i bloggen. Allerede i det 7. vikarinnlegg har kvinneandelen duppet under 50%, og faktisk også under 40%.

Om jeg følger en lineær modell vil kvinneandelen være nær, eller noe under null, når Esquil kommer tilbake fra bloggepausen.

Dette stiller meg selvsagt i en ubehagelig posisjon, siden jeg hadde lovet Esquil å holde bloggen varm inntil han kommer tilbake. Han forlot en blomstereng av et harem, med lavendelsduft og dempet klassisk musikk. Om jeg ikke gjør noe drastisk, risikerer jeg at han kommer tilbake til en skitten herregarderobe med hårete ryggtavler, nordnorske gloser og duften av svette og rått kjøtt. Her må noe gjøres, men hva?

Jeg slo opp i hans arkiver, og fant ut at bloggposter hvor man setter kjønnene opp mot hverandre gir en enorm respons, og da gjerne fra damene. Spesielt hvis man bruker ord som feminisme.

I frykt for å levere tilbake et langt hardere produkt enn jeg overtok, prøver jeg hva som helst. Dermed denne bloggposten hvor kjønnene måles opp mot hverandre... og ja, jeg tror jammen jeg skal skrive en post om likelønn jeg. Ja, det skal jeg. Det blir min neste post.

16 kommentarer:

Anonym sa...

For å ikke ødelegge statistikken ytterligere, anbefaler jeg at du ikke skriver om bjørner. Er det noe som engasjerer mennene så er det det.

Unknown sa...

dorthe: Det var ukjent for meg. Takk for at du sa fra :) Da skriver jeg verken om Ole Brumm, Bamse Brakar eller Bjørn Dæhlie.

Minneapolise sa...

Jeg føler ikke for å kommentere på denne, det er så lenge siden Eskil har vært her ;)

radiohode sa...

Truls: Er du nå så sikker på at temaet for den neste posten er en god ide? Hm?

Unknown sa...

minneapolise: Det var det jeg visste...

radiohode: Det kommer vel an på hva jeg skriver, det?

radiohode sa...

Truls: Det skulle man forutsette, men praksis har vist seg å være litt dysfunksjonell til tider? Men dette er jo bare en arbeidsteori.

Anonym sa...

Esquil hvem? Jeg vil myye heller ha deg Truls...

kos og mos ;)

Anonym sa...

Har du fundert noko på kva som gjer at kvinneandelen daler?

Unknown sa...

radiohode: Jeg er også litt dysfunksjonell, så det passer bra. Poenget er jo ikke å bli pop, men å få opp igjen kvinnenes engasjement. Slik at jeg leverer tilbake bloggen i samme stand som da jeg lånte den.

anonym: Hei, Esquil :)

kvitveis: Teorien min er no at kvinneandelen er motsett proporsjonal med tiden frå Esquil skreiv sitt siste innlegg. Alternativt kan det ha noko med at kvinner ikkje har interesse av prosjektleiing og strategi.

Örn sa...

Jeg tror du her ser bort fra en del mulige forklaringer. For eksempel ser vi at manns andelen öker etterhvert som det nærmer seg powerpoint posten. Mulig vi menn rett og slett ikke forstod helt hva du sa, för vi fikk bullets og grafer med...

Anonym sa...

Tror kanskje Örn har et poeng, jeg...

Hvis du vil få opp kvinners engasjement er det bare å skrive noe stygt om feminisme, eller argumentere mot likelønn eller noe sånt.
Det gjør deg neppe populær blant feministene, men dørmattene kommer sikkert til å like det. Ikke at så veldig mange dørmatter blogger, akkurat, men det er det vel ingen grunn til å bekymre seg for?

Frøken Makeløs sa...

Det er alt avhengig av hva du skriver om, det er hvertfall min erfaring. Noen poster er det bare menn som kommenterer og noen poster bare kvinner.

Men kan du hilse Esquil og si god bedring og at da jeg var innom Ark på Karl Johan i dag så var de utsolgt for boken hans! Heldigvis hadde Norli i Storgata en hel stabel av Blodføre liggende fremme, så nå blir den gave til svogern på bursdagen hans :-)

Anonym sa...

Her lukter det ikke svett herregarderobe. Ei heller har jeg hår på ryggen. Men jo, jeg er en mann.

Jeg tror at den godeste Esquil er en utspekulert blogger som vet å tekkes sine lesere. Han vet sannsynligvis nøyaktig hva han skal si for å få drømmedama til å kommentere i bloggen.

Hva sier så det om den godeste Truls? At det i skrivende stund er 4-3 i favør kvinner skulle kanskje tyde på at Truls er av dem som tekkes både mannlige og kvinnelige lesere?

Well. `nuff said egentlig. :)

Anonym sa...

Esquil var jo flink til å surfe rundtom og lesa og legga att kommentarar innimellom, det kan jo ha spelt inn?

Minneapolise sa...

Jaa, vi liker kommentarer :D

Unknown sa...

örn: Om man skulle følge den samme logikken for kvinner, betyr det at de mister tråden helt når de får bullets og grafer. Jeg har vel mer tro på dem enn det :) Så jeg tror ikke den forklaringen er hele sannheten heller.

marina: Tror ikke jeg trenger å skrive noe stygt om feminisme eller argumentere mot likelønn. Det ville føles unaturlig. Jeg tror vel rett og slett at flere kvinner enn menn er interessert i temaet, og at feminister lar seg engasjere selv om de ikke blir provosert.

frøken makeløs: Sant nok. Esquil leser nok kommentaren din og får hilsenen på den måten :)

alf ivar tronsmo: Nå er stillingen riktignok 5-3, og markerer således et lite trendbrudd i forhold til forrige post. Og ja...kanskje jeg tekkes mannlige lesere også. Kanskje jeg har en spesiell tiltrekningskraft der. Det vil forklare hvorfor det nesten bare er homofile som prøver å sjekke meg opp i RL. Jeg har vært litt forundret over det der. Og nesten litt frustrert over at det ikke er jenter som prøver å sjekke meg opp... :)

kvitveis og minneapolise: Kanskje det. Nå er det ikke så lenge til Esquil kommer tilbake, så da får dere nok kommentarene tilbake også :)