11. juni 2008

Heia Regjeringa del 2

Da har homsene lov til å gifte seg. Eller, det hadde de jo fra før, men nå kan de gifte seg med hverandre. De kan tasse opp kirkegulvet med homseføttene sine, ta hverandre i homsehendene og tre homseringene på homsefingrene mens biskoper, prester og kirkegjengere rives i filler innvendig.

Og det er en bra ting. Det er en stor ting. For tiltrekning er ikke et valg man gjør. Biskop Kvarme har ikke selv valgt å bli tiltrukket av kvinner fremfor korgutter. Han har ikke engang valgt hvilke kvinner han blir tiltrukket av, kanskje måtte han dumpe en dame hvor alt det andre stemte fordi han blir tiltrukket av damer som har hekk som tankskip.

Det er en universiell sannhet: Tiltrekning er ikke et valg. Hvis man skulle tro noen krefter i oss kom fra Gud, burde tiltrekning og kjærlighet være høyt på listen. Å være homo er ikke gøy, jeg tror ikke noen velger det frivillig, eller ut fra mote. Jeg fikk følge bevisstgjøringsprosessen på nært hold, fordi jeg var gift med en jente som forlot meg for å leve ut sin homofili. Dette er krefter mye større enn menneskene.

Jeg tror også på Gud. Men noe av det første bibelen forteller meg, gjennom en rekke selvmotsigelser, er at vi må tenke sjøl. Den har ikke alle svarene. Man må sette følelsen av hva som er riktig foran en 2000 år gammel tekst. Det har religiøse gjort til alle tider. Homodiskrimineringen ble utviklet i epoker da befolkningsmangel kunne være et problem. Nå ligger det motsatte problemet nærmere. Følelsen min sier tydelig at vi trygt kan tillate våre medmennesker fri utfoldelse av gjensidig kjærlighet.

Skål for at den formelle diskrimineringen er død. La oss håpe den uformelle følger.



(Forrige heia regjeringa.)

11 kommentarer:

Anonym sa...

Hurra!

Anonym sa...

Hæla i taket og en smurf i veggen!

Unknown sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Avil sa...

Me er usamde og Gud, men samde om Kjærleiken, Eskil! Hurra!

Unknown sa...

Enig med avil.

I praksis er det vel borgerlig ekteskap for homofile som er utfallet av den nye loven. Kirken har rett, men ikke plikt til å vie homofile.

Og godt er jo det - for ellers ville det vært et slag mot religionsfriheten.

Religion burde for øvrig vært skilt fra stat.

=Anja sa...

110 prosent enig med Esquil her :0)

Umulig å velge bort sine følelser

Godt at fornuften seirer til slutt!

Anonym sa...

Esquil:
"Biskop Kvarme har ikke selv valgt å bli tiltrukket av kvinner fremfor korgutter."

Hva vet du om hva han blir tiltrukket av?
:-)

Den katolske kirkes (jada, jeg vet at Kvarme ikke er katolikk) store problemer med presters overgrep mot smågutter er jo nettopp pga. kirkens homofobi.
Unge menn som oppdras til å mene at homofili er en alvorlig synd, sliter voldsomt med sin legning, søker trøst i religionen, blir prester for å holde sin sti ren, for så plutselig å få ansvar for en mengde korgutter..
Snakk om å slippe reven løs i hønsegården.

Jeg mistenker egentlig ikke Kvarme for å være en slik, men som sagt: Hva vet du og jeg og vi to om det?

Esquil sa...

skål, guri, thomas, avil & anja :)

truls: joa, men det er vel ikke dristig å anta at all den tid kirken har ansatt homofile prester, vil det også skje homofile vielser i kirken.

godt poeng, ivare. den forklaringen på tiltrekning mellom prester og korgutter har jeg aldri tenkt på.

jeg velger vel å anta at kvarme er uskyldig til det motsatte er bevist, pluss at det er lett å gjøre slutninger som at hitler f.eks. ikke var tiltrukket av jøder.

Esquil sa...

øh. det var vel helst den ene veien jeg tenkte på da jeg sa "tiltrekning mellom prester og korgutter."

Unknown sa...

Esquil: Det har du nok helt rett i. Enda jeg ikke skjønner det med homofile prester. En homofil som vil bli prest fortoner seg for meg (og det er det mange som har sagt før meg) omtrent som en neger som vil ha et lederverv i Ku Klux Klan.

Anonym sa...

Duverden, du har altsaa vaert utsatt for mange proevelser...
Godt du har humor.