17. januar 2009

Return of the Teenage Mutant Drillo Turtles

Kommer Rølergutten til å gjøre comeback nå som Pælemannen skal vikariere?
(Spørsmål fra Iversen)

Oversatt fra Iversensk handler spørsmålet om hvorvidt jeg skal regne på FIFA-ranking for fotballforbundet igjen, nå som Egil Olsen har blitt landslagstrener i fotball.

Bakgrunnhistorie:
På nittitallet dukket det opp en rangering over verdens landslag i fotball. Navnet var FIFA-rankingen, (eller The Coca Cola World Ranking, som jeg måtte kalle den når jeg korresponderte med sveitserne som styrer den.)

Rankingen avgjorde hvem Norge og alle andre måtte spille mot for å nå til fotball-VM. Eksempel. Fordi Norge var regnet som et dårlig lag før VM 1994, havnet vi i kvalifiseringspulje med (bl.a.) England, Nederland og Tyrkia. Tre fotballstormakter, plassert mellom oss og VM, slik at man skal slippe å ha møkkalag som Norge i VM.

Drillos kom seg dit likevel. Belønningen ble god FIFA-ranking. I 1995 var vi oppe på 2.plass, så begynte vi å falle. Ingen kunne forklare hvorfor vi falt selv om vi vant, kodene bak FIFA-rankingen var hemmelige. Drillo luftet sine frustrasjoner rundt dette til Arild Sandven i Aftenposten i 1996.

Jeg hadde selv forsøkt å finne ut hvordan Norge ble nr 2 på rankingen. Etter artikkelen intensiverte jeg jakten på svar, jeg regnet og tegnet prikker på grafer. En vakker dag løste rankingen seg opp som fett i zalo foran øynene mine. Jeg ringte Drillo, og vips, han hadde kunnskap som få (ingen?) andre landslagstrenere hadde. Norge visste hvilke lag det var lurt å spille mot, hvilke det var lurt å unngå, og de fire årene jeg samarbeidet med fotballforbundet, 1996-2000, holdt rankingen seg høy.

Fordi Norge hadde høy FIFA-ranking i 1998, havnet vi i pulje med Sveits, Aserbajdsjan, Finland og Ungarn. Det er null fotballstormakter. Til EM 2000 skulle vi kvalifisere oss mot Albania, Latvia, Hellas (før de ble gode), Slovenia og Georgia. Vi nådde begge disse mesterskapene.

Hovedårsaken til dette er selvfølgelig at laget spilte bra, men også at vi unngikk rankingens fallgruber som bl.a. Nigeria og Nederland gikk i.

Da jeg ble sengeliggende i desember 1999 sluttet hjernen å regne. Da var Norge nr. 7 på rankingen. Nå er vi nummer 59. Igjen, det har først og fremst sammenheng med landslagets kvalitet.

Til spørsmålet:
Drillo er vikar i tre kamper, og motstanderne er allerede valgt. Han kan ikke gjøre annet for å påvirke rankingen enn å prestere best mulig i de kampene, og det kan jeg ikke hjelpe ham med. Esquil inn på vingen ville riktignok vært ekstremt, men ikke hatt noe med ekstreme kvaliteter å gjøre.

Hvis han bare blir vikar, har han ikke bruk for meg. Men hvis han fortsetter, vil han etterhvert få innvirkning på valg av motstandere, og da kan en rankingmann være nyttig.

Så spørs det, kan jeg hjelpe ham? I de sju årene jeg var sengeliggende regnet jeg ikke. Og FIFA har endret systemet siden mine glansdager. En del andre utenlandske guruer har blitt ganske flinke på å regne FIFA-ranking. Men da VG's Øyvind Herrebrøden ringte meg et par ganger i 2007 og spurte hvordan neste ranking ville se ut, børstet jeg støvet av hjernen og gikk tilbake i ringen.

I 2007 blogget jeg neste FIFA-ranking før den ble offentliggjort. Da hadde jeg bedre kontroll enn noensinne, 28 blink, 3 ensifra bommer, null tosifra. Utlendingene som jeg har sett prøve dette stuntet på nett, går på tosifra bommer og er fornøyde.

Drillo begynte som trener for Irak på samme tid, så jeg sendte ham noen tips, men glemte å legge ved adressen min.

Siden har jeg ikke hørt noe, verken fra Drillo eller avisene, og jeg har ikke regnet på rankingen. Men hvis nasjonen trenger meg *host*, stiller jeg nok opp igjen.

6 kommentarer:

Unknown sa...

FIFA er bare rett og slett Mafia!!!

Esquil sa...

Du er nok inne på noe der ...

Anonym sa...

Kan du regne ut hvem jeg burde spille mot på ordspill.no? Bortsett fra han som kaller seg LoboTommy, for det har jeg regnet ut av meg selv, men han nekter. Jeg sliter med å komme oppover på rankingen.


Hilsen ordspillmesteren

Esquil sa...

lobotommy satte seg på et tidspunkt optimal ranking som mål, blant annet for å vise at man kunne nå toppen i ordspill uten juks.

han startet med å lage statistikk over spillene sine. Han analyserte hvilket brett, hvilken hastighet og hvilken type motstand han fikk best betalt for å spille mot, og spesialiserte seg på disse. Det han fant var at raskest mulig tilfeldig spill passet ham best, og at de som lå langt unna ham på rankingen i begge retninger var de beste motstanderne.

du vil kanskje få andre svar. de fleste velger å unngå de samme spillerne som lobotommy tjente på å spille mot.

mye av lobotommys ranking kommer fra å spille motstanderne fem minutter over tida i panikk-hastiget, noe som ga dem 200 minuspoeng. dette er ikke lenger mulig, og lobotommy er derfor ikke plagsomt motivert til å spille ranket lenger.

lanzetudor sa...

Landslaget trenger all hjelp de kan få. Med Drillo og Eskil på laget ville jeg fått igjen trua. Og tro er viktig, sammen med håp og kjærlighet.

Anonym sa...

Mere! Mere! Lanzetudor har helt rett, pakken blir ikke komplett uten noen som er enda mer regnenørd enn Drillo sjøl.