29. januar 2010

Voldtekt og utfordrende bekledning

Diskusjonen om voldtekt og kvinners påkledning går en ny runde for tiden.

Den fungerer slik; noen, typisk en mann, sier at damene må kle seg mindre utfordrende, slik at de ikke blir voldtatt. Det kan høres for eksempel slik ut:

– Hvis du setter kjøtt som ikke er dekket til utenfor huset, på gata eller i parken, og kattene komme og spiser, hvem har skylden – katten eller det udekkede kjøttet? Det udekkede kjøttet er problemet. Hvis hun var på rommet sitt, i sitt hjem, med hijaben på, ville det ikke ha skjedd noe.


Så sier de som reagerer negativt på uttalelser som denne, typisk kvinner, hva de mener. Og det er egentlig det som skjer i resten av denne posten, fordi jeg fant ut at jeg ikke ville holde kjeft denne gangen.

Først vil jeg si noe om termen 'utfordrende kledd', som har 59700 treff i Google, og som har blitt et vanlig norsk uttrykk for klesantrekk som viser noe kroppsfasong og hud:

Jeg tror ikke at man kler seg med utgangspunkt i å 'utfordre' noen. Når jeg kjøper jeans vil jeg gjerne ha noe som sitter greit over rompa. Likevel er ikke dette et kynisk, spekulativt forsøk fra min side på å hisse opp voldtektskvinner og -homser til de må kjempe mot seg selv for ikke å rive av meg buksa og invadere tarmsystemet mitt. Både menn og kvinner forsøker å gjøre det beste ut av det man har fått utdelt, innen gjeldende kleskoder. Bruk av termen 'utfordrende kledd' er ikke nøytralt. Det er å se verden på en voldtektsforbryters premisser.

Jeg tror ikke man øker riskioen for voldtekt ved å vise noen flinger mer hud. Voldtekt krever først og fremst en idiot, og idioter er ikke rasjonelle. Åtti år gamle og helt propert kledde damer kan oppleve at menn bryter seg inn i huset deres og voldtar dem. Utfordrende kledd my ass.

Hvis du puler noen som du er klar over at ikke vil bli pult, er det voldtekt. Voldtekten er hundre prosent din skyld. Ikke nittini prosent din skyld og en prosent til lakksko, miniskjørt eller tanga. Det er hundre prosent blank din skyld.

Folk kan meget vel være interessert i å flørte uten å være interessert i å pule, de kan meget vel være interessert i å bli bedre kjent med sjelen din før de blir kjent med kroppen, og hvis du ikke har greid å skjønne dette, eller hvis du har skjønt det men ignorerer det, er du ekstremt dum og farlig. Du hører hjemme i fengsel, og du fortjener mer fengselsstraff enn du får. Voldtekt ødelegger liv, det er et lite drap, voldtekt er mye drøyere enn for eksempel underslag av noen millioner fra en bank, men i Norge straffes underslag av syke syke grunner hardere enn voldtekt.

Når du havner i fengsel har du ingenting å skryte av, du fortjener akkurat samme status som incestforbrytere. Du klarer ikke kontrollere lystene dine, og retningen lystene dine går i er medfødt, du har ikke valgt dem. Du kunne like gjerne vært han fyren som møtte opp på sykehuset med sin nyfødte datters lukkemuskel rundt pikken, revet løs fra underlivet hennes.

Vi er mennesker, ikke aper, ikke katter. Vi har en hjerne som er i stand til å styre det vi gjør. Vi skal forventes å greie å ikke voldta andre. Vi skal ikke ha et samfunn som unnskylder voldtekt.

6 kommentarer:

~SerendipityCat~ sa...

Nemlig!

Hjelpekollen sa...

En flott kommentar.

Det finnes kristne og ateistiske nordmenn som ikke forstår dette. Og det finnes muslimer som ikke forstår det, slik som den australske imamen du har linket til.

Jeg har allikevel en lei følelse, merk følese - jeg kan ikke dokumentere det, at andelen som ikke forstår dette er større blant verdens muslimer enn blant nordmenn.

Grunn: I Norge har vi hatt holdningkampanjer mot de forkvaklede sinn som beskrives i bloggposten. Jeg tror holdningskampanjer har en effekt. Blant muslimer drives det holdningskampanjer den andre veien. Gjerne av religiøse ledere og gjerne med en religiøs begrunnelse.

De fleste muslimer har antagelig et sunt kvinnesyn. Jeg liker å anta det. Jeg liker også å anta at de fleste muslimer, i likhet med de fleste nordmenn, ikke dyrker hat mot andre på grunn av hudfarge, religion eller lignende.

Allikevel opplever nå jøder i Malmø så mye trakassering at flere flytter fra byen. Og selv om det finnes nynazistiske og dypt fremmedfientdlige svensker så er det ikke disse som trakaserer jødene. Det er muslimske innvandrere.

Og det skremmer meg. For selv om de fleste muslimer ikke er jødehatere (kan ikke dokumentere dette heller, men jeg antar det), så har situasjonen blitt uutholdelig for jøder i Malmø.

Og selv om de fleste muslimer ikke har det forkvaklede synet på voldtekt som beskrives i bloggposten, så er jeg redd for at antallet som har det skal bli stort nok til at framtidas norske kvinner ikke skal kunne leve i den friheten vi nyter i dag.

Dette er en av grunnene til at jeg er bekymret for den store muslimske innvandringen til Norge og andre europeiske land.

Og det er en bekymring jeg skammer meg litt over, for det er så mye snillere å være ubetinget positiv til innvandring. Og jeg vil helst være snill. Jeg vet ikke om det er rett, men bekymringen overstyrer hjertet i denne saken.

Les om jødene i Malmø her: http://www.document.no/2010/01/jodene_forlater_malmo.html

Og om en mulig måte å tolke trakasseringen av jødene:
http://www.document.no/2010/01/jodene_er_igjen_kanarifuglen.html

Sexy Sadie sa...

Det er nesten så jeg ønsker at den infame imamen blir voldtatt.

frikke sa...

Vel talt! Kraftsalve fra fornuften.

Hanne sa...

Esquil: Velsigne deg!

Hjelpekollen: Du skriver "Jeg har allikevel en lei følelse, merk følese - jeg kan ikke dokumentere det, at andelen som ikke forstår dette er større blant verdens muslimer enn blant nordmenn."

Det har du nok rett i, men nå er ikke "verdens muslimer" og "nordmenn" sammenlignbare enheter. Da må du i så fall bytte ut "nordmenn" med "verdens kristne". Og da er jeg sannelig ikke sikker. For hvordan er holdningene til voldtekt i et katolsk land i latin-Amerika, eller i kristen-ortodokse Etiopia? Jeg er redd for at kvinners rettsikkerhet ikke er noe særlig heftigere der enn i land hvor islam dominerer.

At vi ikke kan leve med denslags holdninger her til lands, er helt åpenbart - uavhengig av religiøs eller sosial tilhørighet.

Anonym sa...

Er hjertens enig! De fleste av oss er vel kanskje enig i det du sier, men blir så utrolig glad når noen tar til ordet og snakker om problemene!