4. mars 2010

Pressemelding

I 1986 skulle Norges dengang største kjøpesenter åpnes. Pampen som holdt åpningstalen hadde plukket ut en kvinne i rullestol som skulle bli første kunde. Trodde han. For før rullestolbrukeren nådde inngangen, ble publikumssperringene fjernet. Den gemene hop styrtet mot døra i vill spurt.

Jeg vant. Fytterakkern som jeg gruste de suckerne.

Jeg har behov for å presisere følgende:

1. Jeg er den første til å beklage at min fine spurt kan ha tatt bort noe av glansen fra rullestolbrukerens historiske første besøk i kjøpesenteret. Det var aldri meningen.

2. Allerede flere uker før åpningen innså jeg at asfalten utenfor kjøpesenteret var nylagt og utestet i forkant av den offisielle åpningen. Med et splitter nytt prestisjeanlegg, som betydde så mye for Trondheim, Heimdal og shopping generelt, skulle det bare mangle om ikke absolutt alt var testet, timet og tilrettelagt før man slipper første kunde innenfor. Jeg er genuint stolt av å ha bidratt til dette, slik at den offisielle åpningen ble en historisk, velsmurt milepæl som var Trondheim verdig.

3. I ettertid er jeg grisestolt over at jeg fikk karret meg først inn angrer jeg likevel at jeg ikke sørget for at en annen kunde løp inn først. Samtidig ser jeg poenget med å sende en erfaren orienteringsløper først over helt nylagt asfalt. Jeg har tross alt i mange år konkurrert på høyt nivå over ujevnt underlag.

4. Personlig har jeg ikke angret en dag føler jeg veldig liten triumf eller glede over å ha vært førstemann inn i kjøpesenteret.

10 kommentarer:

Elin sa...

Ah..fabelaktig skrevet!! :)

Anders & Annka sa...

Herlig Eskil! :-)
Ingen over, ingen ved siden... ;)

kamikaze sa...

Rullestolbrukere?

grr

flathagen sa...

Genialt!

innflytter sa...

Førstemann på City Syd?

Respekt!

Det var som et romskip hadde landet utenfor Trondheim den gangen. Ved siden av Royal Garden og Tyholttårnet skapte det en aura av framtidsoptimisme i bartebyen. Tre ikoniske 80-tallsbygg som har brent seg inn i bevisstheten, spesielt den roterende restauranten i tårnet var helt fantastisk.

Isoflow sa...

Veldig morsomt, men heller enn å utstyre kvinnen med rullestol, kunne du heller fjernet hodet på mannen?

Dnort sa...

Det som kanskje skjedde den gang da var at media ikke gjorde noe nummer av dette. For hadde de det, hadde du nok for lenge siden måtte stille opp på i gapestokken, sorry pressekonferanse, og forklare hvor mye dust du synes at media synes at du er...

Samtlige norske journalister skulle vært hengt etter kjønnshårene og piska med en flisete vaier for sin udugelighet i Kollen-saken.

Dilli sa...

Fnisbart.. ;)

Marianne sa...

Artig skrevet! Som alltid:) Men du bommet med ett år- det var i 1987. Jeg var ni, og det var STORT, og på dyrebutikken i første etasje hadde de en stor Ara-papegøye som sto utenfor inngangen til butikken.

anderfo sa...

Følger du med på rullestolcurling i Paralympics?