19. august 2013

Iversens tannkost - Bakenforbloggposten

I bloggposten Iversens tannkost renser opp i Oslos underverden skapes det et inntrykk av at jeg stjeler Iversens tannkost, besudler den på det groveste, og legger den tilbake.

Det får meg til å fremstå som vanvittig, ond og vanvittig ond. Dette er et knep jeg har lært av Saddam Hussein. Han lot som at han hadde masseødeleggelsesvåpen. Hensikten var at Iran ikke skulle invadere ham. Og har du sett, siden jeg postet om Iversens tannkost har ikke Iran invadert meg. Ayatollah Khamenei vet hva jeg er i stand til å gjøre med tannbørsten hans.

Men Saddam var ikke så tøff som han lot som, han hadde ikke masseødeleggelsesvåpen. Og jeg er heller ikke så tøff som jeg later som.




Det starter for mange uker siden, jeg er hjemme hos Iversen, og på badet ser jeg to tannkoster. En av dem er Iversens. Men er det den grønne eller den rosa?





Tilbake i sofaen, kopende på Vålerengakampen, slenger jeg ut, enten er dere veldig tradisjonelle, eller dere er veldig progressive. Vertskapet lurer på hva jeg mener. Jo, dere har en tannkost i mannefarge og en i damefarge, påpeker jeg. Slik får jeg satt det inn i en setting som ikke vekker mistanke, bakteppet her er ikke folk som vil besudle tannkoster, bakteppet er om de eventuelle jentebarna til disse menneskene kommer til å gå i rosa klær og hvor mye homofobi den neste generasjonen Iversen skal påføres gjennom morsmelka. Helt klart en viktig debatt. Men en annen debatt.



Ut fra den påfølgende dialogen lærer jeg at Iversen har grønn tannbørste. Behovet for en ny tur på do trenger seg frem. Her tar jeg tilsynelatende Iversens tannkost mens jeg smiler mitt beste Jack Nicholson-smil.


 


Jeg detaljfotograferer tannkosten, og drar på supemarkedet for å kjøpe en identisk tannkost. Planen er selvfølgelig å besudle denne look-a-like-tannkosten, slik at Iversen får inntrykk av at det er hans tannkost som rengjør dusjsluket mitt.

Men de har ikke Iversens tannkost i nærbutikken. Jeg går til en butikk til, de har den ikke.

Jeg søker rundt på nettbutikker, finner ut at Iversens tannkost heter Jordan T42, men når jeg prøver å bestille Jordan T42 får jeg 'utgått fra lager' og slike uhyggelige meldinger.

Jeg leier en bil og kjører rundt for å lete. Ingen butikker jeg finner har samme tannkost som Iversen.






Desperasjonen stiger, jeg aner ikke hvordan jeg skal få tak i rett tannkost. Men jeg har hørt et rykte om at Jordan vet hvordan.






Jordan sier at Iversens tannkost er skikkelig ut, som jeg mistenkte. Men også at hvis noen har den, må det være ESSO.





Igjen leier jeg en bil. Det går mot et karboavtrykk som ikke kan forsvares på noen som helst slags måte.


Jeg tar meg til Esso Trondheimsveien


Der er det tomt for tannkoster.


 Neste stopp er Esso Manglerud på Ryen. Bensinstasjonen som er opphav til mest dårlig humor i Norge:

En mann går tom for bensin og ringer nærmeste bensinstasjon.
- Mangleru' bensin? sier det i røret.
- Åssen visste du det? svarer mannen.


Mangleru bensin mangler rett type tannkoster.


Esso Hellerudveien




Bare feil type tannkoster.





Esso Tveita




Bare feil type tannkoster.

Tveitagjengen henger utenfor butikken. Jeg involveres i en ti sekunders stirrecontest med en av dem.  Disse gutta slipper ikke blikket ditt.




Esso Alna, og et håp tennes. Butikken heter ikke On the run, men Tiger Butikk. Endring utenpå equals endring inni?

 
Bah. Bare feil type tannkoster.

Jordan vet ikke hvordan, det er bare noe de sier. Jeg gir opp å finne en Jordan T42.





Men jeg gir ikke opp per se. Jeg trenger en agent som kan gjøre en innsidejobb, som kan egle seg inn på Iversen, oppnå Iversens tillit, manøvrere seg inn i en posisjon hvor agenten kan påvirke Iversens tannkostvalg.



Jeg innser at en kvinne kan ha større muligheter til å lykkes enn en mann. Jeg legger en detaljert plan for hvordan jeg skal få Anna Chapman opp i Iversens leilighet. Jeg blir nødt til å studere et betydelig antall bilder av Anna i denne planleggingsfasen.Vi kan ikke overlate noe til tilfeldighetene.




Etter en lang screeningprosess lander jeg på agenten med kodenavn TIA. Agent TIA er snartenkt, diskret, kan bevege seg nesten usett, glir som en skygge gjennom et rom. Men det kan Arne og Anna også. Kvaliteten som gjør at TIA danker ut Arne og Anna er egenskapen at hun er gift med Iversen.

Agent TIA kjøper to like tannkoster.



Den ene tilfaller meg. Det er denne tannkosten som besudles på det groveste i forrige bloggpost.

Den andre tannkosten blir med TIA hjem. Hennes oppdrag er å bytte ut Iversens gamle T42 med denne modellen.



Jeg får klarsignal av Agent TIA samme kveld om at oppdraget har lykkes. Iversen har anerkjent sin nye tannkost og gjort den til sin.

Herfra er det plankekjøring. Jeg må komme meg inn på badet til Iversen en gang til, og ta en ny serie bilder av at jeg tilsynelatende stjeler tannkosten hans. Å komme inn på badet er lettere nå som jeg har noen på innsiden.


Resten er historie.

9 kommentarer:

Kristin Storrusten sa...

Haha. Jeg er så glad du blogger igjen! <3<3<3

Iversen sa...

Imponerende innsats! Bra du ikke har jo... nei, vent? Du har jo jobb? Har du tid til alt dette fordi du IKKE HAR DAME?

Anonym sa...

Dette er bedre enn bra. Skulle ønske du blogget på heltid, finansiert av ett eller annet firma.

Njål

Esquil sa...

Tusen takk for hyggelige kommentarer, kristin og njål!

espen: den linja torde du ikke legge deg på under forrige post. dette beviser at saddam hadde rett.

Anonym sa...

Innlegget skriker "FRITIDSPROBLEMER!!", men jeg leser blogg i arbeidstiden, så hva skal en si...

Hysterisk.

Esquil sa...

You are not alone, lesertallene til denne bloggen går opp i arbeidstiden og ned etterpå.

Fritidsproblemer har jeg egentlig ikke. Men tannkostjakten kom til et punkt hvor jeg hadde investert for mye innsats til å bare gi meg. Deretter gikk det sport i å fullføre.

Merk at du ved ditt siste innlegg har skremt meg til å feire enhver setningsstart med stor forbokstav. Bisarr skikk, men greit.

Iversen sa...

Tsk. Jeg utsatte bare fordi du blir så grinete.

Anonym sa...

Ah! Stor bokstav er bare best! ;) Jammen godt gallen min fører noe godt med seg!

Tine sa...

*letta*

Btw, jeg har et par T42 i skapet hjemme... og ca tusen andre tannbørster. Sånn om du trenger en stand-in-tannbørste en annen gang.